Objektif

  • Melaksanakan Pengurusan Nilai (VM) di peringkat Kajian Nilai (Value Assessment - VA) bagi projek-projek pembangunan Kerajaan Persekutuan bernilai RM50.0 juta dan ke atas
  • Meluluskan kelayakan ruang bangunan mengikut norma bagi projek RM5.0 juta hingga RM50.0 juta dan projek ubahsuai bangunan bernilai RM1.0 juta ke atas melalui Jawatankuasa Standard dan Kos (JSK)
  • Melaksanakan sistem Public Sector Comparator (PSC)
  • Memberikan khidmat nasihat dan ulasan dalam isu berkaitan bidang teknikal kepada EPU
  • Menggubal dan menambahbaik Pekeliling, Garis Panduan dan lain-lain yang berkaitan VM, JSK atau PSC
  • Menganggotai Jawatankuasa Ruang Pejabat (JRP) JPM dalam proses kelulusan penyewaan bangunan swasta (dari aspek kelayakan ruang)

Pengurusan Nilai

Pelaksanaan Pengurusan Nilai atau Value Management (VM) bertujuan untuk mengenal pasti dan menyedia pilihan serta mengeluarkan komponen serta kos yang tidak menyumbang kepada nilai perkhidmatan, sistem dan projek tanpa menjejaskan objektif dan fungsi yang ditetapkan.

VM ditakrifkan sebagai pendekatan pelbagai disiplin yang sistematik dan inovatif untuk mengkaji keperluan fungsi tertentu sesuatu program, reka bentuk, produk, perkhidmatan, projek, fasiliti dan sistem bagi mencapai nilai yang lebih baik dan kos yang optimum tanpa menjejaskan tahap prestasi program/projek tersebut.

Bagi memastikan perbelanjaan pelaksanaan program/projek mencapai nilai untuk wang (value for money), Kerajaan telah menetapkan supaya semua projek dalam Rancangan Pembangunan Lima Tahun bernilai RM50.0 juta dan ke atas perlu melalui proses pengurusan nilai.

Kementerian Hal Ehwal Ekonomi telah mengambil satu langkah besar di dalam menjadikan VM sebagai alat perancangan program/projek bermula pada Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) dengan mengeluarkan Pekeliling UPE Bilangan 3 Tahun 2009 dan dikemaskini dalam Pekeliling UPE Bilangan 1 Tahun 2015 yang memerlukan semua program/projek bernilai RM50.0 juta melalui proses VM.

Proses pengurusan nilai melibatkan semua ‘stakeholders’ untuk menilai dan mencari alternatif dengan kos yang optimum tanpa menjejaskan objektif, fungsi dan kualiti projek.

Kami berjanji akan melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab yang diamanahkan dengan penuh dedikasi melalui budaya kerja cemerlang dan profesional dalam memberi perkhidmatan kepada pelanggan-pelanggan seperti berikut :

  • Melaksanakan proses pengurusan nilai ke atas program/projek bernilai RM50.0 juta dan ke atas;
  • Menyemak, mengkaji dan meluluskan cadangan teknikal dan kos sesuatu permohonan projek yang lengkap berasaskan pematuhan kepada Garis Panduan Jawatankuasa
  • Standard dan Kos dalam masa dua (2) minggu dari tarikh penerimaan maklumat yang lengkap;
  • Menyemak, mengkaji dan meluluskan permohonan Notis Perubahan (Notice of Change) sesuatu projek yang lengkap dalam masa lima (5) hari bekerja dari tarikh penerimaan;
  • Mengemaskini dan menyediakan garis panduan serta mengedarkannya kepada Kementerian/Agensi Pelanggan setelah diluluskan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi atau pihak yang berkenaan;
  • Menyemak, memproses dan memberi kelulusan ke atas permohonan memasang alat penyaman udara yang lengkap dalam masa dua (2) minggu dari tarikh penerimaan;
  • Menyemak, menilai dan memberi kelulusan ke atas permohonan yang lengkap untuk sewa ruang pejabat dalam masa dua (2) minggu dari tarikh penerimaan; dan
  • Kami bersedia menerima pandangan membina daripada pelanggan-pelanggan kami demi kebaikan bersama dalam menyediakan perkhidmatan yang teratur, sistematik dan mesra pelanggan.

  • SAVITHRI A/P SINNAPPEN

    PEMBANTU KHAS PENGARAH 0380902556 savithri.sinnappen@ekonomi.gov.my

    EN. ROBERT ANAK ALBERT GIRIK

    TIMBALAN PENGARAH (SEKSYEN JALAN & PENGANGKUTAN) 0380902560 robert.girik@ekonomi.gov.my

    PN. ZANARIAH BINTI MOHAMMAD

    PEMBANTU KHAS (SEKSYEN JALAN & PENGANGKUTAN) 0380902561 zanariah.mohammad@ekonomi.gov.my

    Ir. HJH. NOR HAZLIN BINTI MOHAMMAD

    TIMBALAN PENGARAH (SEKSYEN KESIHATAN & PENDIDIKAN) 0380902557 hazlin.mohammad@ekonomi.gov.my

    Ir. HJH. NOR HAZLIN BINTI MOHAMMAD

    TIMBALAN PENGARAH SEKSYEN KESIHATAN & PENDIDIKAN 0380902557 hazlin.mohammad@ekonomi.gov.my

    Sr NORISAH BINTI ABDUL GHANI

    TIMBALAN PENGARAH (SEKSYEN UTILITI & INFRA LUAR BANDAR) 0380902558 norisah.ghani@ekonomi.gov.my
  • PN.NUUR SARAH ASHIKKIN BINTI CHE ROS

    PEMBANTU KHAS (SEKSYEN UTILITI & INFRA LUAR BANDAR) 0380902559 sarah.cheros@ekonomi.gov.my

    HJ. SHAZALI BIN SAMSUDIN

    TIMBALAN PENGARAH (SEKSYEN KESELAMATAN & PERUMAHAN) 0380902562 shazali.samsudin@ekonomi.gov.my

    Ir. ROSITA BINTI SALAM

    TIMBALAN PENGARAH (SEKSYEN KELESTARIAN SUMBER) 03-80902563 rosita.salam@ekonomi.gov.my

    PN. Ar. Dr. SITI MAZLINA BINTI ZARMANI

    KPP (ARKITEK) 0380902571 SMazlina@jkr.gov.my@ekonomi.gov.my

    EN.MOHD SHARUL NIZAM BIN ABDUL HAMID

    KPP (AWAM) 0380902564 sharulnizam.hamid@ekonomi.gov.my

    KOSONG

    KPP AWAM II 0380902565 @ekonomi.gov.my
  • SURIATI BINTI YUSOF

    KPP (AWAM) 0380902566 suriati.yusof@ekonomi.gov.my

    EN. NIK MARZUKI BIN ARIFFIN

    KPP (MEKANIKAL) 0380902567 marzuki.ariffin@ekonomi.gov.my

    IR. SITI NOR AZLINA BINTI MOHD GHAZALI

    KPP ELEKTRIK 0380902568 azlina.ghazali@ekonomi.gov.my

    Ir. MARAHAKIM BIN MANAP

    KPP (ELEKTRIK) 0380902569 hakim.manap@ekonomi.gov.my

    CIK NORLIZAWATI BINTI CHE YA

    KPP (UKUR BAHAN) 0380902572 norlizawati.cheya@ekonomi.gov.my

    Ar. Ts. NORZAITI BINTI AHMAD ZUBAIDI

    KPP (ARKITEK) 0380902573 norzaiti.zubaidi@ekonomi.gov.my
  • Ir. SARINA BINTI ABDULLAH

    KPP AWAM (PEGAWAI JPS) 0380902575 sarina.abdullah@ekonomi.gov.my

    Sr NURAZAINI BINTI MOKHTAR

    KPP (UKUR BAHAN) 0380902570 nurazaini@jkr.gov.my@ekonomi.gov.my

    Sr JULIANA BINTI JAAFAR

    KPP (UKUR BAHAN) 0380902574 juliana.jaafar@ekonomi.gov.my

    Ir. Dr. SITI NOR AZLINA BINTI MOHD GHAZALI

    KPP (Elektrik) 0380902568 azlina.ghazali@ekonomi.gov.my

    CIK NOORSUBHA BINTI HUSSIN

    KPP (AWAM) 0380902565 subha.hussin@ekonomi.gov.my

    PN. NUR AZLINA BINTI SAPUAN

    PP (AWAM) 0380902580 azlina.sapuan@ekonomi.gov.my
  • Ir. NOREHAN BINTI MADDININ

    PP (AWAM) 0380902586 norehan.maddinin@ekonomi.gov.my

    EN. AHMAD AFZAN BIN MOHAMAD BAKRI

    PP (MEKANIKAL) 0380902579 afzan.bakri@ekonomi.gov.my

    CIK NOR ASYEHA BINTI ABD. RAHIM

    PP (ELEKTRIK) 0380902581 asyeha.rahim@ekonomi.gov.my

    Ir. MOHAMAD FADLI BIN ABDUL RAHMAN

    PP (ELEKTRIK) 0380902582 mfadlir@jkr.gov.my@ekonomi.gov.my

    EN. AHMAD ASMIZI BIN ABD. GHANI

    PP (UKUR BAHAN) 0380902585 asmizi.ghani@ekonomi.gov.my

    CIK ROSNANI BINTI KUSAIRI

    PP (UKUR BAHAN) 0380902576 rosnani.kusairi@ekonomi.gov.my
  • Ar. ZAWAWI BIN DAUD

    PP (ARKITEK) 0380902583 zawawi.daud@ekonomi.gov.my

    TS. HALAMI AMAN BIN MOHD MOKHTAR

    PP (ARKITEK) 0380902587 halami.mokhtar@ekonomi.gov.my

    HJ. MUHAMAD TAUFIQ BIN AZMI

    PP (ARKITEK) 0380902588 taufiq.azmi@ekonomi.gov.my

    EN. MOHAMAD AZHARI BIN ZARZALI SHAH

    PP (UKUR BAHAN) 0380902584 azhari.zarzali@ekonomi.gov.my

    PN. FARHANI BINTI MOHAMAD

    PP (MEKANIKAL) 0380902578 farhani.mohamad@ekonomi.gov.my

    EN. AHMAD ZUHDI BIN MOHD SALIM

    PEGAWAI TADBIR (MYSTEP) 0380902591 zuhdi.salim@ekonomi.gov.my
  • CIK SITI RAFIDAH BINTI SHEIKH AHMAD

    PEGAWAI TADBIR(MYSTEP) 0380902592 rafidah.ahmad@ekonomi.gov.my

    PN. FAEZAH BINTI ABDUL TALIB

    PEMBANTU TADBIR (P/O) 0380902589 faezah.talib@ekonomi.gov.my

    PN. NOR ADRINA BINTI NORDIN

    PEMBANTU TADBIR (P/O) 0380902590 adrina.nordin@ekonomi.gov.my

    KOSONG

    PEMBANTU KHIDMAT AM 0380902591 @ekonomi.gov.my

    KOSONG

    PEMBANTU KHIDMAT AM (PEMANDU) 0380902592 @ekonomi.gov.my

Hubungi Kami

Pengarah
Bahagian Pengurusan Nilai
Kementerian Ekonomi
Aras 2, Kuadran 4, Menara Prisma
No.26 Persiaran Perdana, Presint 3
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62675 W.P Putrajaya
No. Tel : 03-80902555
Faks :